Natuurparken, Daintree Rainforest, duiken en Cairns

10 juli 2012 - Cairns, Australië

Hier weer de laatste update van de reis, morgen gaan we namelijk weer met het vliegtuig naar huis. Onze laatste 1,5 week hebben we grotendeels doorgebracht in een aantal natuurparken rondom Cairns. We hebben een aantal leuke wandelingen gemaakt door wat stukken regenwoud en weer een aantal mooie watervallen gezien. We zijn ook naar het Daintree Rainforest geweest, wat ‘world heritage’ is. Omdat het world heritage is, is het natuurlijk ook een stuk toeristischer. Dit betekende dat er boardwalks waren (aangelegde houten looppaden) i.p.v. mooie natuurlijker bospaden. Omdat wij dus al veel in de natuurparken geweest zijn vonden we dit niet zo leuk. Onze conclusie was dat het wel leuk is als je dit als eerste regenwoud-uitje doet, maar als je al op minder toeristische plekken bent geweest is het minder leuk. Na de natuurparken zijn we naar Cairns gegaan vanaf waar we onze duik en snorkel trip gemaakt hebben.

Een aantal hoogte en opvallende punten van de laatste 1,5 week:
-We zijn een cassowary tegengekomen. Dit is een hele rare loopvogel (zie foto) waarvan er schijnbaar nog maar een paar duizend over zijn. Ze zijn dus beschermd en we hebben veel bordjes gezien dat je ze niet moet overrijden. De cassowary die wij gezien hebben waren we langs de weg tegengekomen en we waren dus even gestopt om en hebben ons raampje opengedraaid om een paar foto’s te maken. Op het moment zelf wisten we totaal niet wat voor dier dit was maar later kwamen we een bordje tegen waar hij op stond en er stond bij: stop niet als je ze ziet, doe je raam niet open en stap niet uit want ze kunnen gevaarlijk zijn en je aanvallen.
-We hebben eindelijk een keer een kampvuurtje kunnen maken op een camping. Dit was op een national park camping en na wat hout verzameld te hebben, wat eigenlijk niet mag in een national park, hebben we 1,5 uur een klein vuurtje gehad en voor het eerst heb ik ook gitaar gespeeld bij een vuurtje in Australië.
-Simone heeft mij en haarzelf bijna een hartverzakking veroorzaakt tijdens het inparkeren. Ze reed iets te hard het parkeervak in, wat opzich niet zo erg is, maar ze miste de auto die naast ons stond op maar een centimeter. Tijdens deze onbedoelde precies goed uitgemeten actie dacht ik toch wel: daar gaat onze borg, maar gelukkig viel dat mee. Misschien wilde ze me gewoon terug pakken, want in Airlie beach heb ik een boom getoucheerd tijdens het inparkeren. Er was een heel krap parkeerplekje voor ons over toen we ons campertje gingen parkeren voordat we op onze whitsunday trip gingen. Ik moest achteruit inparkeren op een scheve ondergrond en ik stopte mooi optijd voordat ik een boom raakte tijdens het achteruit rijden. Toen ik alleen weer vooruit wilde rijden was ik wat te laat met gas te geven en zakte het campertje terug en zat ik toch tegen de boom aan. De koplamp en een stuk van het voorfront van het campertje zaten niet meer op hun plek maar een stukje lager. Gelukkig kon ik ze weer mooi op hun plek terug duwen en omdat het allemaal langzaam ging zat er geen deuk in het campertje en deed alles het nog gewoon.
-Toen we gingen duiken en snorkelen vanuit Cairns was het weer mijn beurt om een hartverzakking te veroorzaken. We moesten voor onze trip om 7.30 een busje vanaf ons hostel hebben en we wilden om 6.45 opstaan om lekker rustig aan te doen. Ik had per ongeluk de wekker om 7.45 gezet en ik werd om 7.26 wakker en dacht: we moesten volgens mij al opgestaan zijn en we waren dus net op tijd. Omdat we de vorige dag vroeg naar bed waren gegaan was Simone al om 6 uur wakker en was ze een boekje gaan lezen en zij had ook niet meer op de klok gekeken omdat ze te ver in d’r boekje gedoken zat. We hebben ons dus snel aangekleed en gelukkig hadden we onze spullen de vorige dag al in een tas gedaan en we waren uiteindelijk mooi op tijd voor de boot.
-Het duiken zelf was natuurlijk ook een hoogtepunt. Op het begin was het nogal onwennig om onder water te ademen met een regulator in je mond. Je moet ook blijven ademen i.v.m. de druk op je longen en op het begin waren we beide wel snel aan het ademen. We zouden eigenlijk met z’n tweeën één instructeur hebben, maar omdat Simone het op het begin toch wel wat enger vond dan ik, kreeg ik een andere en zijn we verder los van elkaar gaan duiken. Ik zat wat langere tijd wat dieper dan Simone en onze instructeurs hielden ons wel bij elkaar. Omdat ik dus het mooie koraal en de visjes, waaronder Nemo’s, aan het bekijken was, heb ik Simone niet zoveel gezien maar zij mij wel omdat zij een tijdje boven mij zwom en we maar even naast elkaar zaten. Jammer genoeg was het wel helemaal bewolkt en het zicht en de kleuren van het koraal wat minder dan als de zon schijnt. Wel was het met het duiken leuk dat je super dicht op het koraal zit, want met snorkelen zit je er toch wel wat verder vanaf. Behalve onze duik hebben we ook nog wat gesnorkeld en nog een aantal zeesterren en een zeekomkommer gezien.
-Gisteren hebben we in ons hostel meegedaan met de beroemde bbq van het hostel. Voor zo’n 10 euro kregen we krokodil, emu, kangoeroe, worstjes, vis en een aantal salades. Tijdens het eten hebben we gezellig met een aantal mensen uit het hostel gekletst en voor het slapen nog een hele tijd met een Nederlander gezeten.
-Behalve de leuke dingetjes is er één dingetje wat wel wat minder was de laatste week en dat was het weer. Het was namelijk bewolkt en we hebben maar weinig zon gezien. Gelukkig was het wel droog en hebben we alleen bij onze duik- en snorkeltrip regen gehad, maar dan is het toch het minst erg omdat je dan toch in het water zit.

Vanochtend hebben we ons campertje ingeleverd. En ookal hebben we een boom gekust en het feit dat er een glas kapot was gegaan toen we iets te hard over een hobbelige weg reden, hebben we alle borg terug gekregen. De rest van de dag zijn we tot dusver bezig geweest met onze tassen/koffer in te pakken en het bijwerken van ons reisverslag en blog. De rest van de dag wordt nog een beetje relaxen en dan vertrekken we morgen om 6.20 vanaf het hostel naar het vliegveld om aan onze reis terug te beginnen.

Dit is dus het laatste bericht van mijn reis en ik hoop dat jullie genoten hebben van de verhalen. Verder wil ik iedereen bedanken voor het lezen en de leuke reacties die ik gehad heb!

Ps. Ik heb ook wat foto’s behorende bij het vorige verslag toegevoegd.

1. Kivits:
    10 juli 2012
    Mooie foto's Bouwer. Klinkt goed, die duikervaring. Nu kunnen we naast samen gaan surfen ook samen gaan duiken! Veilige terugreis kerel. Zie je snel!!
  2. Hendrik en Annet:
    10 juli 2012
    Wát een mooie en voor zichzelf sprekende foto's!
    Geweldig en we begrijpen het heel goed als mensen hier graag wonen. Prachtig!
    Nou Rik en Simone, het zit er bijna op voor jullie. We hebben genoten van de foto's en verhalen, maar dat kan ook alleen maar omdat jullie het zelf zo naar de zin hebben gehad.
    Een hele goede en voorspoedige reis. Tot ziens en..... hèhè.... dan krijg ik eindelijk mijn cadeautje te zien dat je aan het begin van de reis hebt gekocht ...............grapje.
  3. Ahabraken:
    10 juli 2012
    Het klinkt allemaal super daar. Tijd goed benut lijkt me zo. Jammer/leuk dat je weer naar huis moet. Ik ben wel benieuwd naar je andere foto's en verhalen.

xANtoine