Surfen en mijn eigen kamer

27 maart 2012 - Melbourne, Australië

Mijn vorige stuk sloot ik af met het gegeven dat ik bij Ewout en Joël moest gaan helpen met het bouwen van een bar. Eenmaal daar aangekomen bleek dat ze toch nog niet alles in huis houden, ze hadden namelijk alleen nog maar een paar planken uit de koopjeshoek van de IKEA gekocht voor blad en nog geen poten ofzo. Dus toen hebben we maar gezellig op de bank zitten ouwehoeren onder het genot van een rood wijntje en een tekening gemaakt. Een tekening ja, want Ewout en Joël hebben een rol behang gekocht en als er iemand komt scheuren ze stuk behang af en dan mag je een tekening maken en die hangen ze dan op de muur. Er is wel een regel: hij moet aansluiten op de tekeningen die al aan de muur hangen en er moet aan alle vier de kanten verder getekend kunnen worden. Ik had alleen links een trein en heb deze mooi door laten lopen naar rechts, in één wagon stond de lapjes olifant van het verhaaltje van de basisschool (http://tinyurl.com/cno7ktn) want ik moest iets met kleur doen. Verder stond er op één wagon een raket die bovenin nog niet af is en de trein reed over een brug met daaronder een waterval. Ik moest schijnbaar ook subtiel mijn naam op de tekening zetten, maar het woord SUBTIEL had ik niet gehoord dus ik groot op de raket RIK gezet. Ik dacht, doet de NASA ook dan mag ik dat ook. Uiteindelijk lag ik rond 3 uur in bed.

Zaterdag heb ik lekker uitgeslapen tot 12 uur, naderhand wat foto’s op mijn blog gezet en beetje gerelaxt. Rond vier uur pakte ik met Ewout samen de bus naar Geelong, er reden geen treinen i.v.m. werkzaamheden. De bus deed er iets van 1,5 uur over terwijl de trein er iets van 45 min over doet. Omdat de bus er zo lang over deed hebben we de bus die we wilde hebben naar Torquay (dorp aan de kust waar je goed kunt surfen) gemist. Dus moesten we ruim twee uur wachten op de volgende en tevens laatste bus. Toen maar naar de winkel gegaan, een paar biertjes en wijn gekocht en een gebraden kip met brood als avond eten. Lekker in een parkje de biertjes gedronken en de kip weggewerkt en daarna de bus gepakt. Toen we in Torquay waren hebben we het hostel opgezocht, spullen gedropt en met de wijn en de gitaar naar de zee gegaan. Daar hebben we aan de rand van het strand op het gras gezeten en lekker gitaar gespeeld, gekletst, wijn gedronken en gekaart (maar goed dat ik die mee had genomen). We hebben eerste gekingst (drank spelletje) en daarna getoept. Het leukste onderdeel was dat de verliezer van toepen over de paaltjes moest lopen die over het strand naar de zee liepen en dat terwijl het vloed aan het worden was, de kans op natte voeten was dus aanwezig. Joël moest twee keer lopen en ik één keer en gelukkig bleven onze voeten nog droog, al had ik voor de zekerheid mijn schoenen uitgedaan. Ewout dacht: laat ik het ook maar eens proberen en Joël dacht: laat ik Ewout dan achterna gaan en hem gaan vervelen (ter info, ze kennen mekaar al een aantal jaar omdat ze samen studeren in Amsterdam en zitten nogal veel met mekaar te kloten). Uiterdaard ging dat héél goed en toen er een grote golf kwam viel Ewout half en kwam met beide voeten (inclusief schoenen) in het water terecht en Joël met één voet. Toen was het tijd om terug te gaan naar het hostel om te gaan slapen na een gezellige avond.

Zondag zijn we rond half 9 opgestaan om te gaan surfen. Langs het hostel zat een surf-verhuur en we konden voor 35 dollar een bord met wet-suit huren, best prima prijs al zeg ik het zelf. Het enige nadeel was dat we nogal een stuk moesten lopen naar het strand. Bij het strand aangekomen hesen we onszelf snel in de wet-suit en gingen we surfen. Het ging best prima op het begin en we konden al relatief snel een paar golfjes pakken en lekker staan, ik heb zelfs veel meer gestaan dan in een hele week surfen in Frankrijk een paar jaar terug. We hadden zelfs één keer alle drie dezelfde golf te pakken en alle drie stonden we en dat was wel mooi, jammer genoeg kon niemand van ons er dus een foto of filmpje van maken. Na twee uur surfen was het pauze tijd en daarna hebben we nog drie uur in het water gelegen. Om de een of andere reden waren onze surfboards kapot na de pauze of was de zee ineens niet meer zo goed want het surfen ging een stuk slechter dan ervoor en het kon natuurlijk niet aan de vermoeidheid liggen. Na in totaal vijf uur gesurft te hebben waren we helemaal op en gingen we terug richting het hosten, daar hebben we lekkere hamburgers gebakken op de bbq buiten, met mensen gekletst en rond zeven uur wilde we de bus terug pakken. Dat ging toch niet helemaal door, er waren nog maar zes plekken en we stonden met acht man bij de halte. De chauffeur mocht vanwege regels geen mensen in het gangpad laten zitten. Hij had de centrale gebeld voor een extra bus en wij zeiden: we wachten wel. Na een half uurtje werden we opgepikt en één halte verder stond nog iemand. We hadden dus een zo goed als privé bus met een hele gezellige chauffeur en we mochten gratis, was wel prima dus. Eenmaal in Geelong aangekomen waren we precies op tijd voor de aansluiting naar Melbourne, was het niet dat deze bus ook vol zat, balen dus. Maar tien minuten later hadden we weer een bus en deze was weer leger en hadden we mooi allemaal twee stoelen en konden we lekker tukken. Achteraf had het wachten allemaal helemaal niets uitgemaakt want toen we in Melbourne op het metro stonden te wachten stonden er drie jongens die ook met ons in Torquay stonden en die wel meteen met de bus in waren gegaan. Toen ik thuis was na het bus avontuur was het bedtijd want ik was doodop van het surfen.

Maandag was weer een dagje stagje, ’s avonds thuis gerelaxt en een paar afleveringen van Bones en The Mentalist gedownloaden één aflevering van Bones gekeken. Rond elf uur kwam Erik thuis en die had natuurlijk wel wat leuke verhalen over Sydney en rond twaalf uur gingen we slapen.

Vandaag ook weer lekker naar de uni geweest voor mijn stage en had ik een afspraak met mijn begeleidster. Ze vond dat ik al flink wat had gedaan en snel alle artikelen had gelezen en ook de modellen snel al doorgenomen had. Ik vond het wel meevallen met dat ik veel heb gedaan, maar wel prima dus. Ik kan nu dus echt aan de slag met het onderzoek en dat is wel echt vele malen leuker. Nadat we het erover hadden gehad hoe ik het probleem wilde oplossen zei ik: volgende week weer om deze tijd afspreken, zei ze: ik ben vanaf volgende week naar China en pas over drie weken weer terug. Dus ik heb dan niet zo veel aan mijn begeleidster, maar het is ook zeker niet erg als ik wat eerder weg ga en naar het strand ga, merkt ze toch niet en ze zei zelf nog: enjoy the beach, en dat komt wel goed met het mooie weer dat het deze week nog wordt.

’s Middags kreeg ik een smsje van de huisbaas dat ik mijn eigen kamer in kon, jeej, toen ik thuis was even alles overgehuist en daarna naar de dames gegaan. Daar heb ik met Rob gegeten en gezellig nagetafeld. Erik was naar de stad om daar twee oud-huisgenoten te ontmoeten die nu ook in Melbourne zijn. Rond kwart over negen ben ik weer naar huis gegaan omdat de huisbaas de huur kwam ophalen en de sleutels van Erik z’n kamer die ik nog had en daarna ben ik lekker gaan typen. Het is al weer een flink stuk en het is tijd om te stoppen. Zo nog even foto’s uploaden en dan is het weer bedtijd, tot de volgende keer maar weer!

1. Kivits:
    27 maart 2012
    Doodop van het surfen? Dat schijnt normaal te zijn ;-). Vet dat je nu ook in Australië wat golven gepakt hebt kerel. Gaat inderdaad veel makkelijker dan in Europa. Als je terug bent moeten we hier maar eens met wat plankjes het water in springen :-).

Goed om je avonturen te lezen. Keep posting, want ik heb net 't gevoel dat ik erbij ben.
  2. Rik:
    28 maart 2012
    Ik zal proberen regelmatig te blijven posten, anders worden de verhalen misschien ook wel heel erg lang. Ik vind eigenlijk dat ze nu al lang zijn terwijl ik maar over een paar dagen post, ik ouwehoer misschien gewoon te veel ;).
  3. Kivits:
    28 maart 2012
    Dat doe je zeker. Selecteren, selecteren, selecteren. Een van de eerste lessen die je leert op journalistiekschool ;-)
  4. Willeke:
    31 maart 2012
    Rik, je zit niet in Australië om journalist te worden he ;)
    Gewoon alles typen!! Dan hebben wij tenminste wat te lezen :D